АРТ СКРИНЯ: ЛІКУВАННЯ МИСТЕЦТВОМ

🐦‍⬛

Вправа для емоційної саморегуляції"Дерево емоцій"

(Вікторія Назаревич 2025 проєкт “Smuha”)



🐦‍⬛Мета: Допомогти усвідомити свої емоції, навчитися керувати ними та розуміти їхній вплив на власний внутрішній стан і взаємодію з навколишнім світом за допомогою метафори.
🐦‍⬛Опис вправи:
Уяви, що дерево — це ти сам(а). Його стовбур — це твоя внутрішня сила та стійкість. Гілки символізують твої думки, життєві події та рішення, які формують тебе. Листя — це щоденні стани та почуття, які з’являються і змінюються з часом.
🐦‍⬛Птахи, що сидять на гілках чи відлітають від дерева, — це твої емоції. Вони можуть бути різними: радісними, тривожними, спокійними чи навіть буремними. Птахи прилітають і відлітають — так само, як змінюються твої емоції.
👉 Твоє завдання:
Подивися на зображення дерева та птахів.
Уяви, що кожен птах символізує якусь твою емоцію.
Птах, що спокійно сидить на гілці, — це почуття безпеки та гармонії.
Птах, що злітає в небо, — це емоція, яку ти відпускаєш (наприклад, страх чи тривога).
Якщо птахів багато й вони злітають хаотично — це може символізувати внутрішнє напруження чи тривожність.
Визнач, які саме емоції відчуваєш зараз:
Які птахи залишаються на твоєму дереві (які емоції ти тримаєш у собі)?
Які птахи ти хотів(ла) би відпустити (які емоції заважають тобі)?
Які можуть жити на твоєму дереві та сплести гніздечко?
Догляд за деревом: Щоб дерево (тобто ти) залишалося міцним і здоровим, потрібно навчитися піклуватися про нього:
Підживлювати коріння — тобто дбати про своє фізичне та емоційне здоров’я.
Не допускати, щоб сильні вітри (негативні емоції) ламали гілки — навчитися приймати свої емоції та справлятися з ними.
Відпускати птахів, які приносять тривогу чи страх — дозволити собі відчути емоцію, але не дозволяти їй захопити тебе повністю.
Дозволити новим птахам прилітати — відкриватися для нових відчуттів та переживань.
Рефлексія після вправи:
Які емоції ти відчував(ла), виконуючи вправу?
Чи важко було відпустити "птахів", що символізують тривожні чи негативні емоції?
Що допомагає твоєму дереву (тобто тобі) залишатися міцним та здоровим?
Як ти можеш зміцнити своє дерево у майбутньому?
Малюємо бажане дерево емоцій
@Вікторія Назаревич 2025



КАРТА МОГО ВНУТРІШНЬОГО СВІТУ


МІФИ ПРО АТРТЕРАПІЮ

Техніка: «Моє різнокольорове щастя» 
модифікація О.Іллічової 

(З БЛОГУ Л.БАБИЧЕВА)

Мета: гармонізація внутрішнього стану та формування позитивної самооцінки.

Завдання:

- розвиток тактильно-кінестичної чутливості та концентрації, уваги;

- профілактика тривожності та агресивних проявів;

- розвиток здібностей до самовираження;

- зняття емоціональної напруги;

- розвиток творчої уяви та рефлексії;

- пошук ресурсів.

Інвентар: коло із картону, кольоровий пісок більше ніж 7 різних кольорів (мармурова крихта) або можно самостійно пофарбувати пісок, якщо немає піску, його можно замінити різнокольоровою манкою, клей ПВА або двохсторонній скотч, ножиці, вологі серветки.

Час роботи: 40 хв.

Вік: з 12 років і старше

Алгоритм роботи:

Вступ. Подумайте про те чи щаслива ти людина чи ні? Якщо так – то в чому твоє щастя?Якого воно кольору? Якщо ні – то, чого тобі не вистачає, щоб бути щасливим, яких кольорів?

Зараз я пропонує створити за допомогою піску своє щастя. У кожного воно різне, і тільки ти один знаєш, що тобі потрібно.

Основна частина. Роботу можно виконувати під легку релаксаційну музику.

1. Обрати коло певного діаметру і заклеїти повністю з однієї сторони двохстороннім скотчем, не знімаючи верхню частину.

2. Обрати пісок тих кольорів, які повинні бути присутні у вашій роботі.

3. Починаючи із середини кола, знімаючи потрохи верхню частину скотча, ділянки засипати різнокольоровим піском. Якщо працюємо с клеєм ПВА, то починаємо поступово наносити клей із середини кола,присипаючи ділянки з клеєм піском.

4. Дію виконуйте до повного заповнення кола.

Дайте відповіді на питання:

1. Які почуття та емоції ти відчував\ла під час створення роботи?

2. Чи подобається те, що ти створив\ла?

3. Чи має твоя робота назву?

4. Який настрій, почуття ти зараз відчуваєш?

5. Які кольори є в твоєму колі?

6. Що значать ці кольори для тебе?

7. Чи присутні ці кольори в твоєму житті зараз? Якщо ні – то чому?

8. Ти щаслива людина?

9. В чому твоє щастя? \Чого тобі не вистачає в твоєму житті для

щастя?

10. Що ти можеш зробити, щоб бути щасливим?

Висновок:

Малювання кольоровим піском – дає широкі можливості у роботі з дітьми та дорослими, допомагає розвивати уяву, художній смак та творчі навички, образне мислення, увагу, зорову-моторну координацію та пластику рук. Через розвиток дрібної моторики йде розвиток мовлення. А через колір відбувається сенсорний розвиток та вплив на емоційний стан людини. А дивлячись на зображення мандали, ми занурюємося у роздуми, відчуваємо почуття спокою та знаходимо для себе ресурси. 

Olga Illichova

ТЕХНІКА "Я-КНИГА"(З БЛОГУ Л.БАБИЧЕВА)

Досить проста техніка, яка полягає в тому, що Вам потрібно розповісти про те, яка б з Вас вийшла книга. 
Якщо Ви робите вправу вдома, то зробіть її зі своїми близькими чи запропонуйте зробити з друзями одночасно.
Ось перелік питань, які допомагають описати свою історію:

Уявіть, що ви книга
- Яка назва охопила б все Ваше життя?
- У якому стилі б була написана дана книга?
- Які б глави в ній були? напишіть назву кожного розділу.
- Як би виглядала обкладинка даної книги?
- Коротко напишіть "вступ"
- Цю книгу захотіли б прочитати люди?
- Як би люди оцінили її?
- Яка Глава найважче далася вам?
- Що б подумали люди, прочитавши цю книгу?

Після написання книги, учасники яких обмінюються написаним, або розповідають усно.
Якщо Ви робили вправу вдома, то поділіться один з одним враженнями.
Автор: Марія Ігорівна Суботіч


МАНДАЛА «ТОЧКИ ОПОРИ» – РЕСУРСНА ТЕХНІКА

(З БЛОГУ Л.БАБИЧЕВА)


Можлива робота з дітьми.

Заснована техніка на вченні Мерлін Мюррей про кола близькості. Але тут ми не діагностуємо, а робимо ресурсну мандалу.

Необхідні матеріали: аркуш А4, пластилін 5 кольорів, крупи (гречка, горох, вівсянка, рис тощо), мак, кава.

1.       Визначаємо центра мандали. Це буде ваше «Я». Виліплюємо з пластиліну невеликий кругленький млинець, розташовуємо в центрі. Думаємо, чим же ви цінні для себе, дивимось на матеріали, які відгукуються, показують, яку підтримку ми можемо надати самі собі і заповнюємо ними це коло (в моєму випадку це була кава – задоволення, розслаблення)

2.       Друге коло – коло партнерське (для дітей – батьки, брати-сестри). Дорослі викладають коло чоловіка, найближчого партнера по життю, бажаного супутника. Також з відповідних матеріалів, які відгукуються, викладаємо на пластилін те, які опори нам надає партнер.
3.       Третє коло – наші діти.
4.       Четверте – батьки.
5.       Наші друзі, близьке коло спілкування.
Мандала завершена, коли, подивившись на неї, Ви відчуваєте задоволення від споглядання.
Оригінальний опис можна знайти в інтернеті («кола близькості Мюррей»), але завдяки Катерині Гашенко ми отримали дуже корисну та дієву техніку для пошуку внутрішніх та зовнішніх ресурсів в наш складний час.

За матеріалами інтернет-ресурсів:

ВПРАВА ПО РОБОТІ З ПОЧУТТЯМ ЗЛОСТІ І ГНІВУ

(З БЛОГУ Л.БАБИЧЕВА)

Як і інші почуття, почуття злості і гніву є нормальними людськими переживаннями, які вимагають свого визнання і вираження. У той же час вираження цих почуттів не повинно призводити до заподіяння шкоди собі та іншим. Переживання почуттів злості і гніву може спонукати людину до зміни сформованої системи відносин, бути стимулом до більш рішучих дій. Часто ці почуття з'являються в тих випадках, коли людина відчуває себе недооціненою, обділеною, ігнорованою, знехтуваною, незрозумілою, а також коли виникає загроза її інтересам. Ці почуття також нерідко виникають у відповідь на агресію ззовні, при переживанні болю і психічної травми. Злість, гнів і лють, як правило, входять в структуру переживань, характерних для посттравматичних станів.

Особистість може по-різному ставитися до подібних почуттів: одні дозволяють собі їх відкрито висловлювати, інші схильні ці почуття пригнічувати. Нерідко відкритого вираження злості і гніву заважає страх втрати над ними контролю, заподіяння шкоди оточуючим або уявлення про моральну неприпустимість цих переживань. Визнання природності і навіть необхідності цих почуттів сприяє набуттю здатності ними керувати і знаходити оптимальні способи їх вираження.

Дана вправа дозволяє висловити ці почуття в метафоричній, образотворчій формі і може служити основою для розвитку навичок управління своїм гнівом.

Рекомендований час на виконання вправи: 45-60 хвилин.

Матеріали: білий папір розміром А3; старі газети і журнали з ілюстраціями; клей, ножиці.

Інструкція по виконанню вправи

Постарайтеся згадати різні прояви почуттів злості і гніву на емоційному і фізичному рівні, можливо, внутрішньо звертаючись до якоїсь події з вашого життя.

Основна частина

1. Перегляньте ілюстрації в газетах і журналах і підберіть кілька картинок, які б відповідали на питання «На що схожі мої почуття злості і гніву?». При виконанні даної вправи краще користуватися зображеннями неживих предметів (природні і неприродні об'єкти).

2. Виріжте ці картинки.

3. Подивіться на вирізані картинки, чи  передають вони ваші почуття злості і гніву, і постарайтеся описати такі характеристики, пов'язані із зображеними об'єктами або їх групами:
• маса, розмір, текстура і температура;
• відчуття, які виникали б у вас, якби ви взяли один або кілька об'єктів в свої руки;
• які звуки здатні зробити дані предмети?
• які звуки ви хотіли б зробити за допомогою даних предметів (предмета)?
• що могли б сказати ці предмети (предмет)?
• де ці предмети (предмет) перебувають?
• чи є ці предмети нерухомими або рухаються?
• якщо вони рухаються, то як, в якому ритмі і з якою швидкістю?

4. Знову подивіться ілюстрації в газетах і журналах і підберіть один або кілька малюнків, які могли б служити «помічниками» предметів, зображеним на попередніх картинках.

5. Переміщуючи перші і другі малюнки на аркуші паперу, постарайтеся знайти для них оптимальне розташування відносно один одного і потім приклейте їх.

6. Дочекайтеся, щоб почуття злості і гніву, що проявилися в процесі роботи, стабілізувалися, і щоб ви відчули себе досить спокійно.
Опис і самоаналіз
1. Опишіть, що справило на вас найбільше враження в цій вправі.
2. Поясніть, що спільне між почуттями злості і гніву і знайденими вами малюнками.
3. Опишіть якості обраних вами предметів-«помічників». Як вони «допомагають» предметів, що асоціюється зі злістю і гнівом?
4. Поясніть, чому ви розташували ті і інші картинки саме таким чином?
5. Що предмети - «помічники» можуть символізувати в вашому житті, як це може допомогти вам краще висловлювати почуття злості і гніву?
6. Подумайте, які ще способи конструктивного вираження цих почуттів можливі.
7. Подумайте, чим вираження почуттів злості і гніву може бути для вас корисно, до яких змін у вашому житті це могло б привести.
Примітка: Ви можете використовувати дану вправу для роботи з іншими почуттями - як позитивними, так і негативними.
Методи арт-терапії в подоланні наслідків травматичного стресу (Копитін Олександр Іванович)


Сам собі психолог. Як позбутися образи.



Немає коментарів:

Дописати коментар